MR Huishoudelijk regelement
Huishoudelijk reglement van de medezeggenschapsraad De Koet
vastgesteld door de raad op 7 september 2010
Artikel 1 Voorzitter en plaatsvervangend voorzitter
- De medezeggenschapsraad kiest uit zijn midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.
- De voorzitter is belast met het openen, schorsen, heropenen, sluiten en het leiden van de vergaderingen van de medezeggenschapsraad.
- De voorzitter en bij diens verhindering de plaatsvervangend voorzitter vertegenwoordigt de medezeggenschapsraad in en buiten rechte.
Artikel 2 Secretaris
- De medezeggenschapsraad kiest uit zijn midden een secretaris.
- De secretaris is belast met het bijeenroepen van de medezeggenschapsraad, het opmaken van de agenda, het opstellen van het verslag, het voeren van de briefwisseling, het beheren van de voor de medezeggenschapsraad bestemde en van de medezeggenschapsraad uitgaande stukken en het beheren van de inkomende mail via mr@obsdekoet.nl.
Artikel 3 Penningmeester
De medezeggenschapraad beschikt niet over een penningmeester. De financiële middelen zijn ondergebracht bij school en worden door school of door Allure betaald.
Artikel 4 Samenstelling MR en rooster van aftreden
- De medezeggenschapsraad van OBS de Koet bestaat uit een geleding van tien leden; vijf vertegenwoordigers uit het team en een evenredige oudergeleding.
- Ieder MR-lid wordt in eerste instantie voor een periode van drie jaar verkozen en bevestigd. Deze zittingstermijn kan verlengd worden middels herkiesbaarheid.
- Bij tussentijds aftreden van een MR-lid neemt diens plaatsvervanger dezelfde plaats in binnen het bestaande rooster van aftreden.
Artikel 5 Bijeenroepen en agenda van de medezeggenschapsraad
- De medezeggenschapsraad komt ten behoeve van de uitoefening van zijn taak tenminste 6 keer per jaar bijeen en de in het medezeggenschapsreglement bepaalde gevallen.
- De voorzitter bepaalt in samenspraak met de secretaris, tijd en plaats van de vergadering, voor zover mogelijk rekening houdend met het vergaderschema van de GMR.
- De vergadering wordt, behoudens spoedeisende gevallen, gehouden binnen 14 dagen nadat een verzoek daartoe is ingekomen. De vergadering wordt op een zodanig tijdstip gehouden dat alle leden van de raad redelijkerwijze aanwezig kunnen zijn.
- De leden en eventuele adviseurs (en/of directieleden) worden door de secretaris schriftelijk uitgenodigd.
- De secretaris stelt voor iedere vergadering een agenda op, waarop de door de voorzitter en door de leden opgegeven onderwerpen worden geplaatst.
- Ieder lid van de medezeggenschapsraad kan een onderwerp op de agenda doen plaatsen, in aanvulling op de verplichte agendapunten door het jaar.
- Behoudens spoedeisende gevallen worden de uitnodiging en de agenda tenminste 14 dagen voor de te houden vergadering van de medezeggenschapraad verstuurd.
- De secretaris stuurt een afschrift van de agenda en de vergadering van de medezeggenschapsraad aan het bevoegd gezag en aan de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad. De agenda wordt ter inzage gelegd op een algemeen toegankelijke plaats in school ten behoeve van belangstellenden. Waar mogelijk maakt de secretaris gebruik van de in school gebruikelijke digitale communicatiemiddelen.
Artikel 6 Deskundige en/of adviseur
- De medezeggenschapsraad kan besluiten één of meer deskundigen/adviseurs uit te nodigen tot het bijwonen van een vergadering met het oog op de behandeling van een bepaald onderwerp.
- Aan de in het eerste lid bedoelde personen worden tijdig in de agenda en de stukken van de betrokken vergadering verstrekt.
- De leden van de raad kunnen in de vergadering aan de in het eerste lid genoemde personen inlichtingen en advies geven.
- Een deskundige kan ook worden uitgenodigd schriftelijk advies te geven.
Artikel 7 Commissies
De medezeggenschapsraad kan commissies instellen ter voorbereiding van de door de raad te behandelen onderwerpen.
Artikel 8 Quorum en besluitvorming
- Tenzij dit reglement anders bepaalt, besluit de medezeggenschapsraad bij meerderheid van stemmen in een vergadering waarin tenminste de helft plus één van het totaal aantal leden aanwezig is.
- Indien in een vergadering het aantal vereiste aantal leden niet aanwezig is, wordt een nieuwe vergadering belegd op de in artikel 4 voorgeschreven wijze, met dien verstande dat er slechts 2 dagen tussen de rondzending van de oproep en de datum van de vergadering behoeven te verlopen. Deze laatste vergadering wordt gehouden en is gerechtigd besluiten te nemen ongeacht het aantal leden dat is opgekomen.
- Over zaken wordt mondeling en over personen wordt schriftelijk gestemd. De medezeggenschapsraad kan besluiten van deze regel af te wijken.
- Blanco stemmen worden geacht niet te zijn uitgebracht en tellen voor het bepalen van de meerderheid niet mee. Stemmen bij volmacht is niet mogelijk.
- Wordt bij een stemming over personen bij de eerste stemming geen gewone meerderheid behaald, dan vindt herstemming plaatst tussen hen die bij de eerste stemming de meeste stemmen kregen. Bij deze herstemming is diegene gekozen die alsdan de meeste stemmen op zich verenigd heeft. Indien de stemmen staken, beslist het lot.
- Bij staking van de stemmen over een door de medezeggenschapsraad te nemen besluit dat geen betrekking heeft op personen, wordt deze zaak op de eerstvolgende vergadering van de medezeggenschapsraad opnieuw aan de orde gesteld. Staken de stemmen opnieuw, dan wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.
Artikel 9 Verslag
- De secretaris maakt van iedere vergadering van de medezeggenschapsraad een verslag dat, na instemming van de voorzitter, in de volgende vergadering ter vaststelling door de medezeggenschapsraad wordt ingebracht.
- Het verslag wordt overeenkomstig het bepaalde in artikel 4, achtste lid, van dit reglement bekend gemaakt.
Artikel 10 Communicatie en informatie
- De secretaris doet jaarlijks in de maand september schriftelijk verslag van de werkzaamheden van de medezeggenschapsraad. Dit verslag behoeft de goedkeuring van de raad.
- De secretaris bevordert de communicatie met alle belanghebbende en doet dit ten minste door er zorg voor te dragen dat goedgekeurde verslagen van vergaderingen en het jaarverslag zo spoedig mogelijk worden verspreid (schriftelijk of digitaal) onder bestuur, directie, secretarissen van deelraden en de secretaris van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad. Een voor niet-raadsleden goed leesbare versie van het verslag is tevens op een algemeen toegankelijke plaats digitaal en/of schriftelijk ter inzage voor belangstellenden.
Artikel 11 Onvoorzien
- In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist de medezeggenschapsraad op voorstel van de voorzitter, met in achtneming van het medezeggenschapsreglement.
Artikel 12 Wijziging en vaststelling van het huishoudelijk reglement
- De medezeggenschapsraad is te allen tijde bevoegd het huishoudelijk reglement te wijzigen en opnieuw vast te stellen.
- De secretaris draagt er zorg voor dat het bevoegd gezag over de wijzigingen na vaststelling door de medezeggenschapsraad wordt geïnformeerd.